Πέμπτη, 19 Μαΐου 2016

Ομιλία στο Συνέδριο "365 Non Stop Tourism Conference"


Με τον πολύ καλό φίλο Αντώνη Νικολουδάκη 


Εκλεκτοί προσκεκλημένοι

Η Ελλάδα του 365 NON STOP TOURISM

Κυρίες και Κύριοι

Επιτρέψτε μου πρώτα να χαιρετίσω την διοργανώτρια εταιρία που με αυτή την πρωτοβουλία σήμερα ξεκινάει ένας κύκλος ομιλιών για τον Εναλλακτικό Τουρισμό , ως απόδειξη ότι η τουριστική περίοδος στην Ελλάδα επεκτείνεται, και βρίσκεται σε αυτό το συνέδριο!

Παράλληλα, συγχαίρω θερμά τους συνομιλητές του σημερινού συνεδρίου.

Είμαι σίγουρος ότι σήμερα οι ομιλίες και οι παρεμβάσεις που θα αποβούν πολύτιμες για το σύνολο της Γαστρονομίας και της Κοινωνίας μας.

Η σημασία του σωστού χειρισμού της Γαστρονομίας είναι προφανής, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη τα δύσκολα δεδομένα που δημιουργεί η παγκόσμια οικονομική κρίση.

Η Ελληνική Μεσογειακή Διατροφή έχει μόνο θετικά στοιχεία.

Είναι η ώρα πάντως, να κάνουμε και κάτι περισσότερο: να κινηθούμε σε προτάσεις που θα ξεπεράσουν την «πεπατημένη» για να ανοίξουμε νέους δρόμους και νέες προοπτικές στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας.

Κύριο μέλημά μας είναι να προωθήσουμε την τοπική κουζίνα μέσα από τον γαστρονομικό τουρισμό.

Δεν είναι τυχαίο ότι η ιταλική κουζίνα είναι η πιο διάσημη στον κόσμο ενώ η ελληνική, που είναι πιο υγιεινή, είναι πίσω πολλές.
Λάθος διαχειρίζονταν το profil της γαστρονομίας, όσοι εμπλέκονταν σε καίριες θέσεις μέχρι εχθές, που είδη σήμερα κάτι αρχίζει να φαίνεται στο βάθος του τούνελ και αυτό έχει την υπογραφή του ΓαστροΤουρισμού.

Εκτός από τις φυσικές ομορφιές, η Ελλάδα έχει κι άλλους λόγους να χαρακτηρίζεται μοναδική!

Η κουζίνα της έχει υψηλή ποιότητα και μια μοναδικότητα λόγω της πλούσιας πρωτογενούς παραγωγής της. Μέχρι σήμερα, τα τοπικά ελληνικά, της μητέρας γης και θάλασσας ίσως αποτελούσαν μια ειδική πρόταση που απευθυνόταν σε ένα πολύ μικρό ποσοστό τουριστών. Το ποσοστό αυτό πρέπει να το αλλάξουμε. Να το αυξήσουμε. Είναι στο χέρι μας να συνδυάσουμε τον τουρισμό με την πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή και να επηρεάσουμε εντυπωσιακά τον ρυθμό ανάπτυξης.

Αν κατορθώσουμε να διαδώσουν οι ξένοι τα θαυμάσια προϊόντα της ελληνικής γης, θα κάνουμε το πρώτο σημαντικό βήμα μιας μεγάλης ανατροπής -της αναγνώρισης της ελληνικής παραγωγής εκτός συνόρων.

Οι λόγοι είναι οι εξής:


1.  Η γαστρονομία αναβαθμίζει την ταξιδιωτική εμπειρία του τουρίστα.
2.  Ο «γαστρονομικός πατριωτισμός» επιβραβεύεται οικονομικά και έχει θετικά στοιχεία αν συνδυαστούν ο πρωτογενής, ο δευτερογενής τομέας και στο τελικό στάδιο ο τριτογενής Τομέας.
3.  Η γαστρονομία θα πρέπει να αντιμετωπιστεί από τη χώρα μας ως τουριστικό προϊόν και συνεπώς να ενταχθεί στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων του ελληνικού τουρισμού.
4.  Αφορά κάτι περισσότερο από τον συνδυασμό καλού φαγητού με καλό κρασί.
5.  Περιλαμβάνει, επίσης, συμμετοχή σε μαθήματα μαγειρικής, αγορά χαρακτηριστικών τοπικών προϊόντων γαστρονομίας, επίσκεψη σε τοπικές αγορές τροφίμων, επίσκεψη σε χώρους παραγωγής τροφίμων ή ποτών, την συμμετοχή σε γαστρονομικές γιορτές και φεστιβάλ, διοργάνωση περιηγήσεων»
6.  Η διοίκηση και η προβολή της γαστρονομίας πρέπει να βασιστούν σε ένα επαγγελματικό σχέδιο μάρκετινγκ που περιλαμβάνει τρεις κατηγορίες δράσεων:   
   α) Διαμόρφωση γαστρονομικού χαρτοφυλακίου,
   β) Ανάπτυξη γαστρονομικού brand,
   γ) Κατάρτιση επικοινωνιακού   προγράμματος    


7.  Πρέπει να συσταθεί μια επιτροπή και μαζί με το Υπουργείο Τουρισμού και ΕΟΤ να πιστοποιούνται εστιατόρια και μάγειρες που εργάζονται στο εξωτερικό.
8.  Παράλληλα δεν πρέπει να παρουσιάζετε η Ελληνική Γαστρονομία σε εκθέσεις και διάφορα event στο εξωτερικό σαν διασκορπισμένη διαδήλωση αλλά πιστεύω με μια γροθιά όλοι οι φορείς να γίνουν μια δύναμη και να αντιμετωπίζουν στα ίσα κάθε χώρα όπως αρμόζει στην χώρα αυτή.
9.  Η Ελληνική Γαστρονομία πρέπει να γίνει το brand για τον κάθε τουρίστα, αλλά μέχρι στιγμής δεν το έχουμε καταφέρει να γίνει διάσημη σε όλοι την υφήλιο.


Κυρίες και Κύριοι

Είναι γεγονός ότι ο Ελληνικός Τουρισμός διανύει δύσκολη περίοδο οικονομικά. Οι Βασικότεροι παράγοντες στους οποίους αποδίδεται αυτή η σοβαρή κρίση, θεωρούνται οι ακόλουθοι:
α) η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση,
β) τα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα που πλήττουν τον τουρισμό μας,
γ) η αρνητική εικόνα της χώρας μας.

Πολύ πριν ξεσπάσει η παγκόσμια οικονομική κρίση, ο Ελληνικός Τουρισμός είχε ήδη έντονα σημεία παθογένειας με σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα που σταδιακά τον οδήγησαν σε απώλεια του ανταγωνιστικού του πλεονεκτήματος από άποψη σχέσης ποιότητας – τιμής, συγκριτικά με νέους ανταγωνιστές στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου που για το ίδιο τουριστικό προϊών, έχουν πολύ χαμηλό κόστος παραγωγής και επομένως, πολύ χαμηλότερη τιμή.
Εμφανή συμπτώματα αυτής τα παθογένειας είναι η συρρίκνωση της τουριστικής περιόδου, η μείωση της διαπραγματευτικής μας ικανότητας, που εκδηλώνεται με φαινόμενα όπως στάσιμες ή μειούμενες τιμές, αλλά και η σταθερή υποβάθμιση του οικονομικού και κοινωνικού προφίλ του μέσου τουρίστα. Για τους λόγους αυτούς, η Ελλάδα οφείλει να βρει τρόπους οι οποίοι θα αναζωογονήσουν το τουριστικό προϊών και θα την φέρουν και πάλι σε ισχυρή θέση. Μια λοιπόν λύση, της οποίας αποτελέσματα θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε εντυπωσιακά, είναι η επένδυση στην αυθεντική Ελληνική κουζίνα και στην γαστρονομία του τόπου μας, καθώς η Ελλάδα δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις χώρες αυτές που διεκδικούν το γαστρονομικό τουρισμό

Κυρίες και Κύριοι

Η γεύση αποτελεί πολύτιμο στοιχείο του πολιτισμού της χώρας μας.
Τα Ελληνικά προϊόντα διακρίνονται για την αυθεντικότητα τους και η παραδοσιακή Ελληνική κουζίνα για το απαράμιλλο συνδυασμό συστατικών πρώτης ποιότητας ενώ το τυπικό Ελληνικό φαγητό μπορεί να είναι τόσο απλό ή όσο πολύπλοκο το θέλει κανείς, πολύχρωμο και γεμάτο με δυνατές γεύσεις. Παρόλα αυτά, κρίνεται αναγκαίο να γίνουν κάποιες ενέργειες και να ληφθούν ορισμένα μέτρα ώστε να βελτιωθεί η γαστρονομική προσφορά της χώρας μας για να μπορέσει να καθιερωθεί η Ελλάδα ως ένας δημοφιλής γαστρονομικός προορισμός
Ως εκ τούτου προτείνεται:
1.   Κατ’ αρχάς, είναι ανάγκη τα προϊόντα τα οποία προσφέρονται από Ξενοδοχεία, εστιατόρια να χαρακτηρίζονται για την εντοπιότητα τους, την φρεσκάδα τους, την εποχικότητά τους και την παρασκευή τους με όρεξη και όχι στο πόδι. Να μη χρησιμοποιούνται δηλαδή ξένα τυριά αλλά Ελληνική Φέτα, ξινομυζήθρα, κασέρι, κρητική γραβιέρα ή Νάξου κλπ. Το ελαιόλαδο θα πρέπει να προσφέρεται άφθονο και να μην είναι αγνώστου προέλευσης αλλά Ελληνικό, διότι με αυτές τις ενέργειες καταστρέφεται και παραποιείται η Ελληνική γεύση. Γι’ αυτό  θα πρέπει να προσφέρεται κουζίνα Ελληνική, γνήσια και τίμια και να χαρακτηρίζεται από επαγγελματισμό και το σεβασμό προς τον πελάτη.
2.   Επίσης, το προσωπικό που εξυπηρετεί τους πελάτες θα πρέπει να είναι εκπαιδευμένο και καταρτισμένο ώστε να φέρεται στους πελάτες με επαγγελματισμό, ευγενικούς και καλούς τρόπους, να τους προσφέρει ποιοτική εξυπηρέτηση, διακριτικό σερβίρισμα και να είναι ενημερωμένο για το μενού του εστιατορίου, ώστε να είναι σε θέση να γνωρίζει τις γεύσεις, τον τρόπο παρασκευής των πιάτων, τα υλικά που χρησιμοποιούνται, τα είδη των κρασιών που υπάρχουν στο χώρο, την περιοχή προέλευσης τους ή με ποια φαγητά συνδυάζονται. Την κατάρτιση αυτή θα μπορούσε να αναλάβουν με το Υπουργείο Τουρισμό, ΕΟΤ, ΣΕΤΕ, ΞΕΕ, ΟΤΕΚ ΚΑΙ ΠΟΕΣΕ, μέσω ειδικών προγραμμάτων ανά την Ελλάδα και εκτός. Μετά από κύκλους ειδικών σεμιναρίων οι επιχειρήσεις εστίασης θα μπορούσαν να υποδείξουν στο προσωπικό τους ποια είναι τα χρησιμοποιούμενα υλικά της Ελληνικής Κουζίνας , ή προέλευσή τους γιατί δεν μπορεί να σερβίρει ούζο Πλωμάρι και να μην ξέρει που βρίσκεται το Πλωμάρι, και ο τρόπος παρασκευής τους όπως επίσης και τους καταρτίζουν σε θέματα που αφορούν την εξυπηρέτηση, το σωστό σερβίρισμα. Επιπλέον μπορούν να γίνονται σεμινάρια που να απευθύνονται στους ξενοδόχους και εστιάτορες.
3.   Σχετικά με την ξενοδοχειακή κουζίνα, θα μπορούσαν να υπάρχουν στο γεύμα αλλά και στο δείπνο μεγάλο ποσοστό με πιάτα τα οποία να περιέχουν τοπικές συνταγές και να είναι παρασκευασμένα με την χρήση τοπικών προϊόντων πχ δεν γίνεται στα ξενοδοχεία να έχουμε βραδιά Ανατολίτικης Κουζίνας και να μην γίνεται βραδιά Ποντιακής ή Επτανησιακής Κουζίνας κλπ. Το πρώτο πράγμα που θα ζητήσει να γευτεί ο ξένος τουρίστας όταν έλθει στη χώρα μας είναι οι σπεσιαλιτέ της Ελληνικής Κουζίνας.

4.   Επιδίωξη συνεργασίας με τους γυναικείους συνεταιρισμούς, Πολλά ξενοδοχεία και εστιατόρια θα μπορούν να προμηθεύονται προϊόντα από τους τοπικούς γυναικείους συνεταιρισμούς, ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό και την γυναικεία επιχειρηματικότητα και τονώνοντας την οικονομία της περιοχής.


5.   Υιοθέτηση πρακτικών από την διεθνή εμπειρία. Στην προσπάθεια των ξενοδόχων να ενσωματώσουν την Ελληνική γαστρονομία στην κουζίνα τους, θα μπορούσε να συνδράμει η υιοθέτηση καλών πρακτικών από το εξωτερικό. Για παράδειγμα μια χώρα η οποία ανήκει στις πρώτες επιλογές των γαστρονομικών τουριστών είναι η Γαλλία. Εκεί οι ξενοδόχοι θέτουν ως προτεραιότητα την προσφορά τοπικής κουζίνας και την ανάδειξη των προϊόντων που παράγει η περιοχή τους.
6.   Μια άλλη σημαντική παράμετρος που δε θα πρέπει να παραλειφθεί, είναι η χρήση Ελληνικών κρασιών στο μενού των ξενοδοχείων και των εστιατορίων.

7.   Οι Ξενοδόχοι και οι εστιάτορες αφού οικειοποιηθούν τα Ελληνικά Κρασιά, θα μπορούσαν να τα διαφημίζουν στις ιστοσελίδες της επιχείρησής τους.

8.   Επιπρόσθετα, πέραν των προωθητικών ενεργειών που έχουν ήδη προλεχθεί σε διάφορες ημερίδες ή συνέδρια, θα μπορούσαν να γίνουν και άλλες κινήσεις οι οποίες, σε συνδυασμό με τον οινοτουρισμό, θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε ιδιαίτερα αξιόλογες, κατά τη διεξαγωγή γαστρονομικών εορτών και κάτι που θα αποφέρει σημαντικά οφέλη τόσο στους παραγωγούς αλλά και στους τουρίστες καταναλωτές.

9.   Εφαρμογή της επιπλέον μοριοδότησης από τον ΕΟΤ κατά την διαδικασία κατάταξης του καταλύματος σε αστέρι ή κλειδί όποτε υπάρχει υιοθέτηση της Ελληνικής Παραδοσιακής Κουζίνας από τα ξενοδοχεία που διαθέτουν χώρους εστίασης σε υψηλό βαθμό σε μενού Ελληνικής Κουζίνα ή τοπικής Κουζίνας.
 
Κυρίες και Κύριοι

Συμπερασματικά θεωρούμε ότι η παραδοσιακή Ελληνική διατροφή και κουζίνα βασισμένες στο λάδι, στα άφθονα λαχανικά και φρούτα καθώς και στην παρουσία οσπρίων και ψαριών είναι γνωστό ότι στο πλαίσιο της Μεσογειακής Διατροφής θεωρείται παγκοσμίως ένας από τους υγιεινότερους τύπους διατροφής.
Επιπλέον η Ελληνική κουζίνα λόγω της πολυδιάσπασης και πολυμορφίας του γεωγραφικού Ελληνικού χώρου και των διαφορετικών επιρροών, παρουσιάζει σημαντική ποικιλότητα. Η κάθε περιοχή έχει να παρουσιάσει τα δικά της τοπικά υλικά και εδέσματα. Επίσης, η διαφοροποίηση που παρατηρείται στον τρόπο παρασκευής των διαφόρων τροφίμων ενισχύει ακόμη περισσότερο τον πλούτο της Ελληνικής γαστρονομίας. Επιπρόσθετα, ο συνδυασμός των εδεσμάτων αλλά των τρόπων παρασκευής τους με παραδόσεις και δρώμενα της τοπικής κοινωνικής ζωής, με τα ήθη και έθιμα αλλά και με τοπικές γιορτές και πανηγύρια, συμβάλουν καθοριστικά στο να θεωρείται η γαστρονομία της χώρας μας ως μέρος πολιτισμικής μας παράδοσης. Όλα τα προαναφερθέντα συνηγορούν στο να θεωρείται η Ελλάδα μια χώρα με έντονο γαστρονομικό πλούτο, η αξιοποίηση του οποίου θεωρείται επιτακτική για την προώθηση του γαστρονομικού τουρισμού της χώρας μας. Ο γαστρονομικός τουρισμός λοιπόν, υποκατηγορία του οποίου αποτελεί και ο οινικός τουρισμός, αποτελεί το κανάλι μέσα απ’ το οποίο διοχετεύουν τα τοπικά προϊόντα και θα προβληθεί ο διατροφικός πολιτισμός και η γαστρονομία μας. Αυτό το πάντρεμα των ποιοτικών τοπικών προϊόντων με το τουριστικό προϊών θα μας δώσει προοπτικές για την ανάπτυξη δράσεων που θα εμπλουτίσουν το ήδη υπάρχον τουριστικό προϊόν, θα οδηγήσουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και θα βοηθήσουν στην ενίσχυση του ήδη υπάρχοντος ισχυρού ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
Συγκεκριμένα η ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού μπορεί να συνεισφέρει στην τουριστική ανάπτυξη, όχι μόνο σε μικροοικονομικό επίπεδο, οχ μέσω της αύξησης της ζήτησης για τη γραβιέρα ή για τα Ελληνικά αλλαντικά, αλλά και σε μακροοικονομικό επίπεδο πχ οικονομική ανάπτυξη μέσα από την αύξηση της μέσης τουριστικής δαπάνης του τουρίστα και κατά επέκταση βελτίωση της τοπικής οικονομίας.

Συνεπώς τα οφέλη της ανάπτυξης του γαστρονομικού τουρισμού είναι πολλαπλά, τόσο για τις επιχειρήσεις συγκεκριμένα όσο και για το σύνολο της τοπικής οικονομίας, καθώς η αύξηση της τουριστικής δαπάνης του επισκέπτη για φαγητό, ποτό και γαστρονομικά αναμνηστικά δώρα θα δημιουργήσει αύξηση της τουριστικής ζήτησης στην περιοχή. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγής των επιχειρήσεων, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην ικανοποίηση της ζήτησης, κάτι που θα επιφέρει και αύξηση θέσεων εργασίας και επακόλουθη μείωση της ανεργίας της περιοχής.
Παράλληλα, οι νέες θέσεις εργασίας θα οδηγήσουν στην αύξηση εισοδήματος των πολιτών, πο οποίοι θα το διοχετεύσουν στην κατανάλωση διαφόρων αγαθών. Άρα, τα άμεσα και τα έμμεσα αποτελέσματα θα οδηγήσουν στην αύξηση του εισοδήματος της περιοχής., στην αύξηση παραγωγής και της απασχόλησης, τα οποία θα συμβάλουν στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη του τόπου αλλά και των γύρω περιοχών μέσω της διάχυσης των αποτελεσμάτων.

Τέλος, τα συστατικά της Γαστρονομικής προσφοράς της χώρας μας με τοπική κουζίνα, εκδηλώσεις γαστριμαργίας, εκδρομές και περιηγήσεις, επισκέψεις σε οινοποιεία και εργαστήρια παρασκευής ζυμαρικών ή ελαιοτριβεία κοκ, προσφέρονται για να τα απολαύσει κάποιος σε όλη τη διάρκεια χρόνου, μειώνοντας έτσι το φαινόμενο της εποχικότητας που αποτελεί ένα από τα προβλήματα που ταλανίζουν τον Ελληνικό τουρισμό.
Η Ελληνική γαστρονομία οφείλει να αποτελέσει όχημα για την προβολή του σύγχρονου Ελληνικού πολιτισμού και τουρισμού. Αποτελεί αναπόσπαστο και σημαντικό τμήμα της παράδοσης της χώρας μας, φορέα οικονομικής ανάπτυξης και μια καθοριστική προοπτική για το μέλλον.
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης η Ελλάδα οφείλει να διεθνοποιήσει την τοπική της κουζίνα και να γνωστοποιήσει ότι το κυρίαρχο στοιχείο της είναι η εντοπιότητα των υλικών και ο παραδοσιακός τρόπος μαγειρέματος. Διότι, ο δρόμος προς τα πίσω είναι δρόμος προς τα εμπρός.
Εν Κατακλείδι, η Ελληνική Γαστρονομία μπορεί να μεταφέρει σε κάθε γωνία της γης την εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας και για το λόγο αυτό θα πρέπει να δοθεί η πρέπουσα σημασία στην ανάπτυξη της εν λόγω εναλλακτικής μορφής τουρισμού της Ελλάδας, της Ελλάδας του πολιτισμού, της ποιότητας και της αγάπης για το καλό φαγητό και το μεθυστικό κρασί.

Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.

Κωνσταντίνος Μουζάκης 

  • CHEF EUROPE 2015”
  • Διευθυντής Γαστρονομίας & Υπεύθυνος Δράσεων Επισιτισμού στις Μόνιμες Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας του Ομίλου UNESCO Πειραιώς και Νήσων
  • Executive Prive Chef/Catering
  • Μέλος της Ομοσπονδίας Αρχιμαγείρων Ελλάδας
  • Μέλος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδας.(Chef Club of Greece)
  • Μέλος της Παγκόσμιας ‘Ένωσης Αρχιμαγείρων (WACS).
  • Μέλος της Ένωσης Επτανησίων Ελλάδας & Υπεύθυνος τμήματος της Επτανησιακής Διατροφής
  • Πιστοποιημένος και εγγεγραμμένος εκπαιδευτής στα μητρώα εκπαιδευτών ενηλίκων του ΕΟΠΠΕΠ
  • Πιστοποιημένος στην Ευρω-Ασιατική Διδασκαλία των Ομίλων UNESCO 



Δεν υπάρχουν σχόλια: