Πέμπτη, 7 Απριλίου 2016

Ομιλία στο FOODFESTIVAL2 στην Ρόδο για τον Γαστρονομικό Τουρισμό της Περιφέρειας Νότιου Αιγαίου.


Αξιότιμη Πρόεδροι, διευθυντές, Υπεύθυνοι των τοπικών Αρχών, 
Κυρίες και κύριοι, είναι χαρά προσωπική που παρευρίσκομαι δίπλα σας, και ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση στο Food Festival 2, στην μεγάλη γιορτή της Γαστρονομίας της Ρόδου και ο σκοπός μας είναι η διάδοση και προώθηση των Παραδοσιακών Προϊόντων της Ρόδου.
Θέλω αρχικά να συγχαρώ την πρωτοβουλία των διοργανωτών για αυτή την ωραία διοργάνωση η οποία πρέπει να γίνει θεσμός στο νησί της Ρόδου, ώστε ολόκληρη η Ροδίτικη κοινωνία να στηρίξει και να προωθήσει τα παραδοσιακά προϊόντα της για την κάθε Τουριστική επιχείρηση. 
Μετά από τόσα χρόνια επιστρέφουμε και επαναπροσδιορίζουμε την παράδοσή μας και προσπαθούμε να προωθήσουμε τα παραδοσιακά προϊόντα του τόπου μας είναι μεγάλη.  

1.1. Η Διάδοση Ελληνικών Παραδοσιακών Προϊόντων & Γεύσεων, σε Ελλάδα και Εξωτερικό γίνεται με το σωστό μάρκετινγκ, εκ τον οποίο θα μπορούν οι τουρίστες να μαθαίνουν εύκολα και ποιο αποτελεσματικά τι σημαίνει Ελληνική Γαστρονομία.
2. Η Γαστρονομία αναβαθμίζει την   ταξιδιωτική εμπειρία του τουρίστα.
3. Ο «γαστρονομικός πατριωτισμός» επιβραβεύεται οικονομικά και έχει θετικά στοιχεία με συνδυασμό του Πρωτογενή τομέα & τον Δευτερογενή τομέα και στο τελικό στάδιο τον Τριτογενή Τομέα.

4. Η προβολή της γαστρονοµίας χρειάζεται το σωστό Marketing
5. Η γαστρονομία θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως τουριστικό προϊόν και συνεπώς να ενταχθεί στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων του ελληνικού τουρισμού. Η ανάπτυξή της ως τουριστικού προϊόντος δεν απαιτεί επενδύσεις σε εγκαταστάσεις και πάγια. Χρειάζεται επενδύσεις σε ενέργειες μάρκετινγκ.

6. Η γαστρονομία ως τουριστικό προϊόν διευρύνεται και πέρα από το συνδυασμό καλού φαγητού με καλό κρασί, περιλαμβάνοντας  τη συμμετοχή σε μαθήματα μαγειρικής, την αγορά χαρακτηριστικών τοπικών προϊόντων γαστρονομίας, την επίσκεψη σε τοπικές αγορές τροφίμων, την επίσκεψη σε χώρους παραγωγής τροφίμων ή ποτών (π.χ. σε οινοποιεία ή τυροκομεία), τη συμμετοχή σε γαστρονομικές γιορτές και φεστιβάλ, την πραγματοποίηση περιηγήσεων κλπ.

7. Η διοίκηση και η προβολή της γαστρονομίας πρέπει να βασιστούν σε ένα επαγγελματικό σχέδιο μάρκετινγκ που περιλαμβάνει τρεις κατηγορίες δράσεων:
   α) Διαμόρφωση γαστρονομικού χαρτοφυλακίου,
   β) Ανάπτυξη γαστρονομικού brand,
   γ) Κατάρτιση επικοινωνιακού   προγράμματος (ΜΜΜ,Αερομεταφορές,τραίνα, Ακτοπλοΐα)



Ας μην κρυβόμαστε μεταξύ μας, πολλές τουριστικές επιχειρήσεις, έχουν παραμελήσει εδώ και πολύ καιρό την προώθησή των τοπικών προϊόντων και δεν θέλω να γίνομαι υπερβολικός αλλά η πραγματικότητα φαίνεται μέσω των ίδιων των τιμολογίων σε κάθε επιχείρησης. 
Δυστυχώς, η εποχή που ως χώρα εισήγαμε ακόμη και ελαιόλαδο από την Ιταλία ή λευκό τυρί το οποίο «βαπτιζόταν» στα μενού των εστιατορίων και Ξενοδοχείων ως φέτα και ντομάτες από την Ολλανδία, δεν έχει παρέλθει.  
Τι και αν δύο στις τρεις Ελληνικές οικογένειες προσέχουν να αγοράζουν εγχώρια παραγόμενα προϊόντα περισσότερο απ’ ότι συνήθιζαν στο παρελθόν στα σούπερ μάρκετ ή στις Λαικές Αγορές, όπως και οι τηλεοπτικοί δέκτες αλλά και το διαδίκτυο έχουν κατακλυστεί από γαλανόλευκες σημαίες και σλόγκαν 
«ψωνίζω ελληνικά». Η αλήθεια είναι ότι η απόσταση από τις καλές 
προθέσεις για στήριξη της ελληνικής παραγωγής και απασχόλησης, μέχρι την αγορά του προϊόντος, απέχει παρασάγγας.  Συγκριτικά δε, πολύ περισσότερο απ’ ότι συμβαίνει στον υπόλοιπο δοκιμαζόμενο –επίσης- από την οικονομική 
κρίση, ευρωπαϊκό Νότο, όπου το αίσθημα στήριξης των τοπικών προϊόντων είναι πολύ πιο ισχυρό. Για του λόγου το αληθές, μόνο το 36% των Ελλήνων είναι έτοιμο να πληρώσει περισσότερο για την αγορά ντόπιων προϊόντων όταν το 
αντίστοιχο ποσοστό στην Ιταλία αγγίζει το 63%!  Απόκλιση η οποία σε μεγάλο βαθμό έχει να κάνει και με την εν γένει καταναλωτική συμπεριφορά των δύο λαών, όχι μόνο εν μέσω κρίσης, αλλά διαχρονικά. 

Δεν είναι τυχαίο ότι η Ιταλική κουζίνα είναι η πιο διάσημη στον κόσμο ενώ η Ελληνική κουζίνα που είναι πιο υγιεινή είναι σε πολλές θέσεις πίσω.
«Ήρθε όμως η ώρα να κινηθούμε σε προτάσεις που θα ξεπεράσουν την πεπατημένη και θα ανοίξουν νέους δρόμους και νέες προοπτικές στην πορεία ανάπτυξης της χώρας. Τώρα όλοι μαζί μπορούμε να προωθήσουμε την τοπική κουζίνα μέσα από τον Γαστρονομικό Τουρισμό στο οποίο θα φτάσει σε υψηλό πήχη η Τοπική κουζίνα και αυτό εξαρτάται από εμάς προσωπικά.
Το Νότιο Αιγαίο και ιδιαίτερα η Ρόδος, εκτός από τις φυσικές της ομορφιές χαρακτηρίζεται από την ιδιαιτερότητα, την υψηλή ποιότητα και μοναδικότητα του πρωτογενούς της παραγωγής.

Προϊόντα όπως,
 
• Ελαιόλαδο (Προϊόν Γεωγραφικής Ένδειξης- ΠΓΕ)

• Βρώσιμες Ελιές (Πράσινες Τσακιστές Ροδίτικες, Ζούπες)

• Κηπευτικά (Καρπούζι Ρόδου, Πεπόνι Ρόδου, Τομάτα Ρόδου)

• Εσπεριδοειδή (Πορτοκάλι Ρόδου, Μανταρίνι Ρόδου, Λεμόνι Ρόδου)

• Αρωματικά και Φαρμακευτικά Φυτά 

• Προϊόντα Ζωικής Παραγωγής

• Γαλακτοκομικά

• Τυροκομικά

• Μέλι 

που αποτελούν μια ειδική πρόταση που μέχρι σήμερα απευθυνόταν σε ένα πολύ μικρό ποσοστό τουριστών. Το ποσοστό αυτό πρέπει να το αλλάξουμε. Να το αυξήσουμε. Είναι στο χέρι μας να συνδυάσουμε τον τουρισμό με τον πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή και να επηρεάσουμε εντυπωσιακά το ρυθμό ανάπτυξης του Νότιου Αιγαίου και συγκεκριμένα της Ρόδου. 
26 εκατομμύρια τουρίστες επισκέφτηκαν την χώρα μας φέτος, παρά την κρίση. Αν είχαμε κατορθώσει να καταναλώσουν τα θαυμάσια προϊόντα της Ελληνικής γης, θα είχαμε κάνει το πρώτο βήμα μιας μεγάλης ανατροπής. Της αναγνώρισης της ελληνικής παραγωγής εκτός συνόρων. Τα ελληνικά προϊόντα –ως προϊόντα υψηλής ποιότητας- κατέχουν ιδιαίτερη θέση στις αγορές του εξωτερικού. Η μη συστηματική όμως προβολή και προώθησή τους μέχρι τώρα, δεν έχει επιτρέψει τη συνολική τους αναγνώριση. Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας έχει ήδη ξεκινήσει μια σημαντική δράση προς αυτή την κατεύθυνση. Να συνδέσει δηλαδή την τοπική παραγωγή με τη διατροφή των τουριστών μας. Το πρόγραμμα της δράσης ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΩΙΝΟ, μια εξαιρετική ιδέα από τους σεφ και  που υλοποιείται από το ΞΕΕ».



Επιπρόσθετα, υπάρχουν προϊόντα και γεύσεις μοναδικές που μπορεί να γευθεί ο επισκέπτης μας στη Ρόδο:

  1. Παξιμάδια, Ελίοψωμο, Εφτάζυμο με γλυκάνισο, Τηγανόψωμο, Κρεμμυδόψωμο, Επτάζυμο παξιμάδι, Κριθαροκουλούρα
  2. Ανθότυρο, Γραβιέρα Ρόδου, Γιδοτύρι, Ρυζόγαλο
  3. Αλίπαστα ψάρια
  4. Μέλι, Μελεκούνι, Χαλβάς (Συμιγδαλένιος)
  5. Χορτόπιτες, Χορτόπιτες τηγανητά Πουγκιά, Ταχινόπιτες
  6. Λουκούμια, Αμυγδαλωτά, Γλυκά κουταλιού, Μουσταλευριά, Φανουρόπιτα, Βανίλια, Μουχαλεπί, Ξεροτήγανα, Τακάκια,  Τηγανίτες
  7. Φρέσκα φρούτα και λαχανικά
  8. Δημητριακά (Κουλούρια,Ταχινόσουπα, Τραχανάς, Τσουβράς)
  9. Αλισφακια, Γλυφώνι, Σάψυχο, Φασκόμηλο, Χαμομήλι Ρόδου, Μέντα
  10. Ελληνικός καφές

Όλοι άνθρωποι στον κόσμο αγαπάνε και ζούνε με το πρωινό, με το γεύμα και με το δείπνο, η Ελλάδα έχει αυτό το πλεονέκτημα περισσότερο διότι εκτός ότι είμαστε μια χώρα που έχουμε μεγάλη ποικιλία ειδών διατροφής, εκτός ότι είμαστε μια χώρα που έχουμε μεγάλη ποικιλία γευστικής γαστρονομίας, είμαστε χώρα που έχουμε και την μεσογειακή κουζίνα, που έχει μεγάλη τοπική γαστρονομία και αυτό είναι το πλεονέκτημα μας στο οποίο μέχρι πριν λίγα χρόνια δεν το ασχοληθήκαμε σαν χώρα, σαν Έλληνες να προωθήσουμε τα Ελληνικά προϊόντα μας. Πόσοι τουρίστες έρχονται στην Ελλάδα για τον ήλιο, για την θάλασσα, για την διασκέδαση για τον πολιτισμό μας; Αλλά και πόσοι τουρίστες έρχονται στην Ελλάδα για να δοκιμάσουν την κουζίνα μας... το πρωινό μας, και όπως γνωρίζετε και βλέπετε κάθε καλοκαίρι περνάνε πάρα πολύ 
τουρίστες από όλο τον κόσμο π.χ από Αμερική, από Αυστραλία, από Ιαπωνία, από Κίνα, από λατινική Αμερική, από όλοι την Ευρώπη κάνοντας διακοπές στην Ρόδο και σε όλα το Νότιο Αιγαίο.  Εκτός από τουρίστες που έρχονται στη Ρόδο και διαμένουν σε ξενοδοχεία κάποιας κατηγορίας, έχουμε τουρίστες λίγων ημερών πχ. με κότερα.  Τώρα η δική μου αλλά νομίζω και η δική σας  εμπειρία 
σε όλο αυτό το θέμα είναι ότι οι τουρίστες θέλουν να μάθουν την Ελληνική κουζίνα, το Ελληνικό πρωινό, την Ελληνική νοοτροπία. Ρωτάνε ή και πολλές φορές γνωρίζουν από διάφορα έντυπα ή site, αλλά κυρίως θέλουν να τα δοκιμάσουν, να γνωρίσουν τις γεύσεις της Ελληνικής γαστρονομίας.  
Ρωτάνε οι τουρίστες : Θέλουμε να δοκιμάσουμε Ελληνικό πρωινό... το Ελληνικό γεύμα το οποίο δεν θέλουμε να έχει σχέση με το πρωινό της χώρας μας.   
Δηλαδή θέλουμε να μάθουμε την Ροδίτικη γαστρονομία στην οποία αν τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και ακόμη και τα αρτοζαχαροπλαστεία και καφετέριες τα είχαν σε μεγάλο ποσοστό και προωθούσαν τα παραδοσιακά προϊόντα όπως θα σας περιγράψω δεν θα είχαμε πρόβλημα τώρα. Όμως αν πάρετε το 80% των τιμοκαταλόγων στις παραπάνω επιχειρήσεις δεν θα τα βρούμε ενώ αν πάμε σε χώρες της ευρωπαϊκής κοινότητας οι τιμοκαταλόγοι θα έχουν αποκλειστικά τα παραδοσιακά προιόντα της.

Σε όλον τον κόσμο γίνεται μια στροφή προς την υγιεινή διατροφή και το ελαιόλαδο, τη ντομάτα, το ξινόγαλο και τα ελληνικά τυριά μαζί.



Η ροδίτικη κουζίνα περιλαμβάνει γαστρονομικά στοιχεία από ένα κράμα πολιτισμών ,οι οποίοι πέρασαν από το νησί μέσα στους αιώνες. Οι κατακτητές από Δύση και Ανατολή  και η γεωγραφική θέση του νησιού, ως σταυροδρόμι ηπείρων, έχουν συμβάλει στον ιδιαίτερο χαρακτήρα της ροδίτικης γαστρονομίας με τα δημητριακά και τα κρεατικά να κατέχουν σημαντική θέση.
Βάση της ροδίτικης κουζίνας είναι τα δημητριακά όπως το σιτάρι, η ελιά, προϊόντα της ροδίτικης γης , της κτηνοτροφίας και της αλιείας του νησιού. Κάποια από τα παραδοσιακά πιάτα έχουν μυητικό ή θρησκευτικό χαρακτήρα, ενώ άλλα αντικατοπτρίζουν τη φρεσκάδα του Αιγαίου και τη μεσογειακή κουζίνα. Προωθήστε κρεατικά γιαχνί στη γάστρα, χειροποίητα ζυμαρικά, πιτταρούδια (κεφτεδάκια από ρεβύθια), πουγκιά και χταποδοκεφτέδες!
Άφθονα είναι επίσης και τα γλυκά της ροδίτικης γαστρονομίας μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν  τα μελεκούνια, είδος παστελιού που προσφέρεται σε γάμους και αρραβώνες, το ριτσέλι ,γλυκό κουταλιού με μούστο, ξερά σύκα, κυδώνι και καρπουζόφλουδες και τα μοσχοπούγκια με γέμιση καρυδόψιχας.
Στη Ρόδο μπορείτε να δοκιμάσετε μεγάλη ποικιλία κρασιών που έχουν λάβει διεθνείς διακρίσεις και βραβεία όπως το αθήρι και η μανδηλαριά, την τοπική μπύρα, λικέρ και ρετσίνα. Επίσης, παράγεται ντόπιο ούζο από βότανα και γλυκάνισο, ροδίτικη σούμα (τοπικό ρακί), καθώς και το παραδοσιακό ποτό κοριαντολίνο, το οποίο φτιάχνεται από το κλαδί ενός φυτού που φυτρώνει μόνο στο νησί της Ρόδου. Βλήτα και γλιστρίδεςγιαχνί, γεμιστά (από ντομάτες και πιπεριές έως και κολοκυθοανθούς ή κρεμμύδια), κολοκούδι (κολοκύθα) στο φούρνο, κολοκυθοκεφτέδες, πιταρούδια (ρεβυθοκεφτέδες), ντολμάδες με φακές σε φύλλα κυκλάμινου, φακόρυζο και φασολάκια μπαρμπούνια με ντομάτα και πιπεριά είναι μερικά μόνο από τα εκλεκτά τοπικά εδέσματα.
Παρόλη την τουριστική ανάπτυξη που έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση της αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής, πολλές περιοχές του νησιού διατηρούν τον αγροτικό τους χαρακτήρα, ο οποίος και αντανακλάται σε πολλά πιάτα με κρεατικά όπως εντράδα με κρέας καιλαχανικά, κατσικάκι στον πυδιακό (στενό και ψηλό πήλινο τσουκάλι), κοτόπουλο με περγούρι (πληγούρι), σπετζοφάι και όρνιθα με λουκούμι (είδος ζυμαρικού). Επίσης, από την ροδίτικη κουζίνα δεν λείπουν οι συνταγές με βάση τα ψάρια και τα θαλασσινά (π.χ. ψάρια τηγανητά με πληγούρι), ούτε βέβαια τα εκλεκτά τυριά (σκληρά, μαλακά και ημίσκληρα), που παράγονται κυρίως στα ορεινά χωριά.
Πασίγνωστα διεθνώς είναι τα ροδίτικα κρασιά που μας χαρίζουν τα 6.000 στρέμματα αμπελώνων οπού καλλιεργούνται αθήρι, μοσχάτο καιμανδηλαριά 
και παράγονται κρασιά λευκά, ροζέ και ερυθρά, αφρώδη ή ξηρά, ημίγλυκα και γλυκά, από μικρούς παραγωγούς και 2 μεγάλες τοπικές βιομηχανίες. Επίσης παράγεται ντόπιο ούζο από βότανα και γλυκάνισο, ροδίτικη σούμα (τοπικό ρακί), καθώς και το παραδοσιακό ποτό κοριαντολίνο.
Ανεξάντλητη και η ποικιλία των γλυκών, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν τα μελεκούνια (είδος παστελιού, που προσφέρεται σε γάμους και αρραβώνες), η ψυχόπιτα που προσφέρεται στα μνημόσυνα, το ριτσέλι (ένα μοναδικό γλυκό κουταλιού με μούστο, ξερά σύκα, κυδώνι καικαρπουζόφλουδες), τα μοσχοπούγκια (με γέμιση καρυδόψιχας), το γλυκό κολοκύθα και το υπέροχο καϊμάκι γάλακτος με ζάχαρη.

Σήμερα, η ροδίτικη κουζίνα έχει εμπλουτιστεί με πολλές γεύσεις από τη θάλασσα και με νέες σύγχρονες και πρωτότυπες συνταγές. Στα εστιατόρια των ξενοδοχείων μας επηρεαζόμαστε από τη ροδίτικη γαστρονομία, βασιζόμαστε στην τοπική παραγωγή και φροντίζουμε να σας προσφέρουμε γεύσεις που συνδυάζουν την ροδίτικη παράδοση με τη γαστρονομική πρωτοτυπία.


Εμπιστεύεστε του Αρχιμάγειρες και Αρχιζαχαροπλάστες, προωθήστε την οικονομική ανάπτυξη του πρωτογενή και δευτερογενή τομέα μέσα από τις επιχειρήσεις σας και φυσικά παντρέψτε τα με τον τουρισμό. 


με εκτίμηση 

Κωνσταντίνος Μουζάκης 

  • CHEF EUROPE 2015”
  • Διευθυντής Γαστρονομίας & Υπεύθυνος Δράσεων Επισιτισμού στις Μόνιμες Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας του Ομίλου UNESCO Πειραιώς και Νήσων
  • Executive Prive Chef/Catering
  • Μέλος της Ομοσπονδίας Αρχιμαγείρων Ελλάδας
  • Μέλος της Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδας.(Chef Club of Greece)
  • Μέλος της Παγκόσμιας ‘Ένωσης Αρχιμαγείρων (WACS).
  • Μέλος της Ένωσης Επτανησίων Ελλάδας & Υπεύθυνος τμήματος της Επτανησιακής Διατροφής
  • Πιστοποιημένος και εγγεγραμμένος εκπαιδευτής στα μητρώα εκπαιδευτών ενηλίκων του ΕΟΠΠΕΠ
  • Πιστοποιημένος στην Ευρω-Ασιατική Διδασκαλία των Ομίλων UNESCO 

Δεν υπάρχουν σχόλια: