Παρασκευή, 1 Απριλίου 2016

Ημέρα Γαστρονομικού Βιβλίου και η Ελληνική Μεσογειακή Διατροφή ως τουριστικό προϊόν

Ημέρα Γαστρονομικού Βιβλίου η 1η Απριλίου -μία γιορτή γαστρονομίας και μαγειρικής, αρωμάτων, γεύσεων και προώθησης τοπικών συνταγών κυρίως χωρών της Αμερικής και της Ευρώπης. Στην Ελλάδα διαθέτουμε εξαιρετικά τοπικά προϊόντα από την ευλογημένη γη και τις θάλασσές μας. Αν αυτά τα μαγειρεύουμε με τον κρητικό-μεσογειακό τρόπο, αυτομάτως αναδεικνύονται οι ιδιαίτερες γεύσεις τους ενώ παράλληλα προωθούμε έναν (αποδεδειγμένα) εξαιρετικά υγιεινό τρόπο διατροφής. Ελληνικές συνταγές βασισμένες στα δικά μας προϊόντα ταξιδεύουν σε όλο τον πλανήτη μέσα από άπειρα βιβλία που εκδίδονται συνεχώς και προωθούν την ελληνική γαστρονομία στους τουρίστες και στις ξένες χώρες. Στο ρεπορτάζ αναφερόμαστε στην ελληνική μεσογειακή διατροφή ως ένα πολύ ισχυρό και πολλά υποσχόμενο τουριστικό προϊόν.

Της Τζένης Χαραλαμπίδου 

Η Ημέρα Γαστρονομικού Βιβλίου ή Φεστιβάλ Γαστρονομικού Βιβλίου γιορτάζεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής την 1η Απριλίου κάθε χρόνου, με αφορμή τη γέννηση το 1755 του Γάλλου δικηγόρου, δικαστικού και πολιτικού Ζαν Μπριγιά-Σαβαρέν (1755-1826), συγγραφέα του περίφημου οκτάτομου έργου περί γαστρονομίας «Η φυσιολογία της γεύσης ή μελέτη περί της υψηλής γαστρονομίας, έργο ιστορικό, θεωρητικό και για καθημερινή χρήση». Η ιδέα ανήκε στην Αμερικανίδα βιβλιοθηκονόμο και συγγραφέα Τζούντιθ Χόφμπεργκ (1934-2009), την οποία υλοποίησε η Γαλλίδα καλλιτέχνιδα Μπεατρίς Κορόν το 2000.
Ένα συλλεκτικό βιβλίο συνταγών από όλες τις χώρες της Ευρώπης, με τουλάχιστον 100 χαρακτηριστικές συνταγές δημιούργησαν και εξέδωσαν το 2015 ο Όμιλος για την Unesco της Ευρώπης και συγκεκριμένα ο Όμιλος για την Unesco Ρουμανίας σε συνεργασία με την Εθνική Επιτροπή της Unesco. Τρεις είναι οι ελληνικές συνταγές που εκπροσωπούν την Ελλάδα στο βιβλίο αυτό. Και οι τρεις είναι του Κωνσταντίνου Μουζάκη, «Chef Europe 2015” και διευθυντή Γαστρονομίας & υπευθύνου Δράσεων Επισιτισμού στις Μόνιμες Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας του Ομίλου UNESCO Πειραιώς και Νήσων, Κωνσταντίνου Μουζάκη (οποίος μάλιστα βραβεύτηκε για αυτά τα πιάτα): μύδια Ολυμπιάδας Χαλκιδικής, Παστέλι Ζακύνθου και Κρητικός Ντάκος.

Η Ελληνική Μεσογειακή Διατροφή ως τουριστικό προϊόν 

Γράφει ο «Chef Europe 2015” και διευθυντής Γαστρονομίας & υπεύθυνος Δράσεων Επισιτισμού στις Μόνιμες Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας του Ομίλου UNESCO Πειραιώς και Νήσων, Κωνσταντίνος Μουζάκης

«Chef Europe 2015″, Κωνσταντίνος Μουζάκης
«Η Ελληνική Μεσογειακή Διατροφή έχει μόνο θετικά στοιχεία. Χρειάζεται λοιπόν να ασχοληθεί με αυτήν και ο τομέας του Τουρισμού που όπως όλα δείχνουν θα είναι σημειώσει μία άκρως επιτυχημένη πορεία και το 2016. Εμείς οι chef χρειάζεται, από την πλευρά μας, να δείχνουμε περισσότερο ζήλο στα ελληνικά προϊόντα και φυσικά να προωθούμε τις ελληνικές συνταγές που η κάθε περιφέρεια συμπεριλαμβάνει στην τοπική κουζίνα της. Είναι η ώρα πάντως, να κάνουμε και κάτι περισσότερο: να κινηθούμε σε προτάσεις που θα ξεπεράσουν την «περπατημένη» για να ανοίξουμε νέους δρόμους και νέες προοπτικές στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας.
Κύριο μέλημά μας είναι να προωθήσουμε την τοπική κουζίνα μέσα από τον γαστρονομικό τουρισμό. Δεν είναι τυχαίο ότι η ιταλική κουζίνα είναι η πιο διάσημη στον κόσμο ενώ η ελληνική, που είναι πιο υγιεινή, είναι πίσω πολλές θέσεις. Εκτός από τις φυσικές ομορφιές, η Ελλάδα έχει κι άλλους λόγους να χαρακτηρίζεται μοναδική! Η κουζίνα της έχει υψηλή ποιότητα και μια μοναδικότητα λόγω της πλούσιας πρωτογενούς παραγωγής της. Μέχρι σήμερα, τα τοπικά ελληνικά της μητέρας γης και θάλασσας ίσως αποτελούσαν μια ειδική πρόταση που απευθυνόταν σε ένα πολύ μικρό ποσοστό τουριστών. Το ποσοστό αυτό πρέπει να το αλλάξουμε. Να το αυξήσουμε. Είναι στο χέρι μας να συνδυάσουμε τον τουρισμό με την πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή και να επηρεάσουμε εντυπωσιακά τον ρυθμό ανάπτυξης. Αν κατορθώσουμε να καταναλώσουν οι ξένοι τα θαυμάσια προϊόντα της ελληνικής γης, θα κάνουμε το πρώτο σημαντικό βήμα μιας μεγάλης ανατροπής -της αναγνώρισης της ελληνικής παραγωγής εκτός συνόρων.
Τα ελληνικά προϊόντα, ως προϊόντα υψηλής ποιότητας, κατέχουν ιδιαίτερη θέση στις αγορές του εξωτερικού. Η μη συστηματική μέχρι τώρα, όμως, προβολή και προώθησή τους, δεν έχει επιτρέψει τη συνολική τους αναγνώριση. Γι”  αυτό χρειάζεται τα ελληνικά παραδοσιακά προϊόντα να διαδοθούν με το σωστό μάρκετινγκ και να τα γνωρίσουν οι τουρίστες καλά.
Μύδια Ολυμπιάδας Χαλκιδικής
Οι λόγοι είναι οι εξής:
  • Η γαστρονομία αναβαθμίζει την ταξιδιωτική εμπειρία του τουρίστα.
  • Ο «γαστρονομικός πατριωτισμός» επιβραβεύεται οικονομικά και έχει θετικά στοιχεία αν συνδυαστούν ο πρωτογενής, ο δευτερογενής τομέας και στο τελικό στάδιο ο τριτογενής Τομέας.
Η γαστρονομία θα πρέπει να αντιμετωπιστεί από τη χώρα μας ως τουριστικό προϊόν και συνεπώς να ενταχθεί στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων του ελληνικού τουρισμού. Αφορά κάτι περισσότερο από τον συνδυασμό καλού φαγητού με καλό κρασί. Περιλαμβάνει, επίσης, συμμετοχή σε μαθήματα μαγειρικής, αγορά χαρακτηριστικών τοπικών προϊόντων γαστρονομίας, επίσκεψη σε τοπικές αγορές τροφίμων, επίσκεψη σε χώρους παραγωγής τροφίμων ή ποτών (π.χ. σε οινοποιεία ή τυροκομεία), συμμετοχή σε γαστρονομικές γιορτές και φεστιβάλ, διοργάνωση περιηγήσεων κ.ά.»




* Ο Κωνσταντίνος Μουζάκης είναι «Chef Europe 2015″, Διευθυντής Γαστρονομίας & Υπεύθυνος Δράσεων Επισιτισμού στις Μόνιμες Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας του Ομίλου UNESCO Πειραιώς και Νήσων, Μέλος της Ομοσπονδίας Αρχιμαγείρων Ελλάδας, Μέλος της Παγκόσμιας ‘Ένωσης Αρχιμαγείρων (WACS), Μέλος της Ένωσης Επτανησίων Ελλάδας & Υπεύθυνος τμήματος της Επτανησιακής Διατροφής, «CHEF EUROPE 2015″, Πιστοποιητής στον ΕΟΤ για το σήμα της ελληνικής κουζίνας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: